Philadelphia 5 - Reisverslag uit Philadelphia, Verenigde Staten van Sophie Mooij - WaarBenJij.nu Philadelphia 5 - Reisverslag uit Philadelphia, Verenigde Staten van Sophie Mooij - WaarBenJij.nu

Philadelphia 5

Blijf op de hoogte en volg Sophie

16 Oktober 2015 | Verenigde Staten, Philadelphia

Woensdag 7 oktober
Tijd voor computerles in de bibliotheek in de stad: dit keer geen ondervoeding maar om het netjes te zeggen had deze dame het buskruit niet uitgevonden! Het was afro Amerikaanse vrouw van rond de 40 die graag de basis van het computeren wilde leren. Deze dame kwam aan met koffer en jas, ze was met haar vriend net op vakantie geweest naar de rivier (ik weet niet welke maar volgens mij de Delaware river die door philly stroomt). In eerste instantie was het lastig te begrijpen wat deze dame precies wilde leren maar uiteindelijk wilde ze leren googelen en was ze op zoek naar woonruimte. Ik heb geprobeerd haar de basis van het computeren bij te brengen en dan heb ik het echt over de basis. Want het bedienen van de muis was nog een hele klus, en klikken met de linker muisknop een hele uitdaging. Samen hebben we gezocht naar mogelijk woonruimte in Philly voor een budget van 400 dollar per maand en dat was een hele klus. Het is me gedurende deze bijles niet helemaal duidelijk geworden waar deze mevrouw woonde, wat en of ze werk had. Ze vertelde wel dat ze een soort van toelage kreeg per maand van 800 dollar meen ik maar of dat dat een uitkering was of dat ze in de schuld sanering zat geen idee. Maar goed we hebben een aantal telefoonnummers van woonvoorzieningen op gezocht die ze kon bellen. Daarna was het tijd voor “fun” en hebben we plaatjes gegoogeld! Eerst van rivieren; Just type “river” and then press “enter” and now click on “pictures”. Helemaal gelukkig werd deze dame hiervan; zeker toen ze door had dat ze zelf met de muis op verschillende rivieren kon klikken om ze groter te maken.

Donderdag 8 oktober
Zo begin oktober is het nog steeds heerlijk nazomer weer hier in Philadelphia: zonnig (op het afgelopen weekend na) en een graad of 20. Kortom: goed tennis weer en dat hebben we dan ook gedaan Sven en ik. Al een tijd geleden had ik tennisballen op de kop getikt, de tennisrackets zijn mee uit Nederland en de “Public tennis court” was gespot. Dus hadden we na Sven z’n werk bij de tennisbaan afgesproken om een uurtje te tennissen. Het was wel weer nodig om onze tennisskils weer eens op de krikken want het ging in het begin voor geen meter! We waren niet de enige trouwens die van de tennisbanen gebruik wilde maken, naast ons was ook een stel aan het tennissen. En niet veel later arriveerde een ander stel dat geduldig stond te waren op hun beurt. Omdat een wedstrijdje toch altijd leuker is dan overslaan hebben we ze uitgenodigd om de dubbelen. Ondanks slecht spel van ons in het begin hebben we het partijtje gewonnen  Altijd leuk. Maar vooral lekker getennist.

Vrijdag 9 oktober
Op maandag hebben wij altijd tango les bij de universiteit de docente van deze les heeft een dansschool waar we in het weekend maar ook door de week welkom zijn voor practica en vrijdansen. Heel leuk, alleen is deze dansschool gelegen ver buiten het centrum en dus eigenlijk alleen met de auto bereikbaar. Wel jammer als je even een uurtje wil vrijdansen. Dus toch maar even googelen of er nog andere tangodansscholen in Philadelphia te vinden zijn, en ja hoor gevonden! Op 10 minuten fietsen van ons appartement nog wel met een gratis beginner les op vrijdag met daarna de mogelijkheid tot vrijdansen. Dus was het tijd voor de 2de dansles van deze week. Op weg naar de dansschool nog even kennisgemaakt met het slechte wegondergoed in Philadelphia: Een heel diepe groef in de weg met als resultaat: een lekke band voor Sven maar gelukkig geen gewonden. Het was even zoeken maar uiteindelijk vonden we de dansschool in een woonhuis iets ten noorden van het centrum van Philadelphia. De woonkamer deed dienst als lesruimte, alle meubels waren aan de kant geschoven en op de muur was één grote spiegel bevestigd. Dit huis van eigenaren Kelly en Lesley doet dienst als woonruimte, dansstudio en atelier. Bij binnenkomst bleken er 2 lessen aan de gang te zijn: de beginnersgroep geleid door Lesley en de meer gevorderde groep geleid door echtgenoot Kelly. Een heel andere les: meer op muziek en minder techniek. Zeker voor Sven viel dit er in de smaak. Zo tijdens de les druppelde er al aardig wat mensen binnen voor het vrij dansen die zich verzamelde in het achterkamertje waar de hapje en drankjes al klaar stonden. Ondanks de gezelligheid hebben we het na de les voor gezien gehouden: Moe zo aan het einde van de werkweek (voor Sven).

Zaterdag 10 oktober
In lekkere luie zaterdag na het drukke vorige week met lekker uitslapen, sporten wat lezen/puzzelen. En we zijn er achter waarom ik zo’n buikpijn had de afgelopen dagen! Verrassend; noten of sporen ervan. Waarschijnlijk in de pitten/zaden die in het brood en in de zelfgemaakte muesli gaan! Waarschijnlijk ben ik daar toch wat gevoeliger voor geworden zit m’n allergische reactie 2 weken terug. Dus op naar de Whole foods voor nieuwe cruesli onderdelen. Ze hebben daar een hele wand vol met bakken waar je granen/pitten/noten en rijst kan pakken en zo zelf dan samen kan stellen.

Zondag 11 oktober
Een prachtige zondag; tijd voor een fietstocht. Op de Indego fietsen. Langs de Skykillriver naar het noorden. Onderweg zijn al mooie herfstkleuren te zien en werd er druk geroeid op de rivier. Na ongeveer drie kwartierfietsen boog het fietspad af van de rivier naar een mooie rustige kloof. Een kabbelend beekje, bos en dat midden in de stad. Heel bijzonder. Op een gegeven moment kwamen we bij “de forbidden drive” door protesten van omwonende is deze weg autovrij gebleven. Nadeel was wel dat het asfalt plaatsmaakte voor een gravel pad, overigens goed befietsbaar maar op onze Indego fietsen oogsten we veel lof; “zo ver van de stad op die fietsen.” Halverwege de tocht tijd voor onze boterhammen en een hotdog. Het idee was om via de achterkant van de beek terug te fietsen richting Philadelphia. Het was alleen lastig om hier de goede weg te vinden dus kwamen we terecht op een wandel/mountainbike pad. Niet echt een succes met onze stadsfietsen. Dus was het 0,6 mille voorzichtig fietsen, lopen en het omzeilen van bomen en stenen zonder lekke band gelukkig! Daarna de brug over en toch maar terug naar het gravel pad en de zelfde week terug naar Philadelphia.

Maandag 12 oktober
Een collega(Adriana) van Sven is een paar dagen in Philadelphia: na een congres in Baltimore bezoek ze een vriendin die in Philadelphia woont en daarna vliegt ze naar haar familie in Colombia. S middags krijg ik een berichtje, ze is bij het Franklin institute en laat dat nou bij ons om de hoek zijn! Dus komt ze gezellig een kopje thee drinken s middags.

Dinsdag 13 oktober
Geluncht met Sven en Adriana aan de schildpadden/vissen pool heerlijk in de zon. Daarnaast een heerlijke fruit smoothie gehaald bij een van de vele foodtrucks in university city. Na de lunch foto’s gemaakt van de herfstkleuren en eekhoorntjes in University City. Daarnaast ook foto’s gemaakt van een van de grootste mysteries hier in Philly volgens Sven: “rokende putdeksels”.

Woensdag 14 oktober
Woensdag dus weer tijd voor computer bijles. Dit keer een chinees echtpaar. De man is eerst aan de buurt wij wil de basis van het internetten leren en pagina van zijn favoriete Chinese krant kunnen opzoek. Deze Chinese man in wat hardhorend en ziet niet erg goed (hij zet steeds zijn bril op en af) maar hij is wel een stuk slimmer van mijn vorige bijles cliënten en heeft dus ook een steilere leercurve! Dus na een kwartiertje oefenen lukt het hem om zelf het internet te openen en bij de favoriete website te komen. De echtgenote is inmiddels ook aangeschoven: haar man is schrijven en zou graag op de computer kunnen schrijven: in het Chinees. Lastig, zeker omdat mijn Chinees niet zo goed is. Dus heb ik ze maar gelijk laten zijn hoe je iets zoekt op het internet. Dit kan schrijven in het Chinees alleen moet je daar wel veranderingen doorvoeren in de computer instellingen en of software instaleren. Dit kan niet op deze public computer dus heb de instructie maar op papier mee gegeven, voor thuis. Dan is de echtgenote aan de buurt. Die heeft al vaker achter een computer gezeten (ze kan met de muis om gaan etc.) maar websites opzoeken is lastig. Ze zou graag een keer een bezoek brengen aan de Ikea, dus hebben we deze site bezocht als oefening. Ze had ook haar iPad meegenomen: haar dochter had haar een foto gestuurd van haar klein zoon en dat wilde ze ook kunnen en hoe kwam je toch op internet op een iPad. Tot slot nog een kort lesje printen met daarbij nog een complimentje voor de ‘juf’: “I learned better computer skills from nice girl named Sophie”. Toch leuk!
Na de les snel naar huis want Adriana en vriendin Sandra kwamen eten. Zij kennen elkaar van medical school in Colombia en Sandra is daarna naar Amerika gekomen om hier als arts te werken. Ze doet nu haar “residency” kindergeneeskunde hier in Philadelphia. Dit is hardwerken: elke dag om 6 uur beginnen tot 6/7/8 uur vaak ook in de weekenden en 3 weken vakantie per jaar. Adriana en wij zeker hebben dus al meer van Philadelphia gezien dat zij terwijl ze hier sinds juni is. Ook vandaag wordt t laat: terwijl wij al aan de lasagne en aan de wijn zitten komt Sandra pas tegen 9 uur bij ons appartement aan.

• 16 Oktober 2015 - 12:22

Veronique:

Leuke stukjes schrijf je Sophie!
    Geniaal dat er mensen zijn die zo ontzettend weinig van computers weten :)

Wat betreft residency in Amerika: Ook al zijn de werkdagen in Nederland niet altijd conform de CAO, het zijn er zo te lezen in ieder geval een stuk minder dan in Amerika. Pff, blij dat ik Nederlands ben :)

Veel plezier daar!
    Groetjes Veronique

• 19 Oktober 2015 - 11:39

Mams:

You two are really making the most of it over there!
    I night do some sculling there!
    See you soon