Philadelphia 6 - Reisverslag uit Philadelphia, Verenigde Staten van Sophie Mooij - WaarBenJij.nu Philadelphia 6 - Reisverslag uit Philadelphia, Verenigde Staten van Sophie Mooij - WaarBenJij.nu

Philadelphia 6

Blijf op de hoogte en volg Sophie

05 November 2015 | Verenigde Staten, Philadelphia

Vrijdag 16 oktober
Een gewone vrijdag met s avond “opera on the mall”. Een uitvoering van de opera La Traviata werd uitgezonden op grote schermen opgesteld op “the Mall”. Het grasveld in het historische deel van Philadelphia. Helaas waren Sven en ik niet zo slim om kussens/ dekens of stoelen mee te nemen dus moesten we t doen met het krantje wat we bij de entree kregen. In de pauze zijn we op zoek gegaan naar Adam en Megan die aan de andere kant van het grasveld bleken te zitten. Eenmaal gevonden wilde we toch graag nog even thee halen, helaas was er een lange rij waardoor we het deel waar Megan in schitterde gemist hadden, niet heel slim. Maar goed opgewarmd hebben we de laatste acte bij Adam en Megan op het kleedje gekeken.

Zaterdag 17 oktober
Tijd voor schoenen jacht! Het paar gympen dat ik vanuit Nederland had meegenomen was namelijk al veel versleten door het vele dragen en vele lopen door Philadelphia! De stad in dus, naar Rittenhouse district waar de meeste kleding en schoenenwinkels zitten. Met een lijst van schoenenwinkels op zak gingen we op weg. Na een tijdje zoeken de eerste hoge gympen; Heel lelijk met net glitters en plastic. Later wel meer geluk: uitverkoop in een winkel met uitsluitend travestieten als verkopers. Hele leuke bruine schoentjes aangereikt door een op Conchita Wurst lijkende vrouw. Daarna door op zoek naar hoge gympen en zo waar gevonden! Hele leuke zwarte.

Zondag 18 oktober
Ook in Philadelphia wordt t zo langzamerhand herfst dus op mijn verzoek gaan we op zoek naar “forliage’. Adam is zo lief om ons naar de Longwood gardens mee te nemen, even buiten Philadelphia. Dit is een tuin waar hij als kind graag kwam en bekend staat om zijn enorme kas en fonteinen. De tuinen zijn het nalatenschap van industrieel Pierre du Pont die zijn geld heeft verdiend als directeur van General Motors. De fonteinen waren helaas buiten functie vanwege onderhoud maar de kas was spectaculair: vol fruitbomen, en tropische oorden. Na de kas bewonderd te hebben tijd voor een wandeling over het terrein met de eerste herfstkleuren!

Ma-19-23 oktober
Een normale week voor Sven met veel drukte: deadlines voor artikelen een lokaal project waar aan gewerkt moest worden. Dus genoeg te doen voor Sven. Voor mij stond deze dinsdag de eerste kookles op het programma waarbij ik ga assisteren. Mij was gevraagd of ik zou willen hebben bij een project wat ze vanuit free library organiseren samen met een school. Een hele groep 12-jarigen, daar konden ze wel wat extra hulp bij gebruiken! De cursus wordt begeleid door chef-kok Marc Vetri en zijn sous chef. Deze Marc heeft zijn sporen en geld verdiend met meerdere Italiaanse restaurants in Philadelphia. Hij heeft een stichting in het leven geroepen ter bevoordeling van gezond eten voor kinderen uit achterstandsgezinnen. Dit was dan ook de opzet van deze cursus: nodig een schoolklas uit van een Public school en laats ze 8 weken kennismaken met gezonde voeding. De groep was een stuk kleiner dan gedacht: in plaats van de voorspelde 20 druktemakers waren er slechts 7 verlegen schoolkinderen op komen dagen. Dit terwijl ze niets hoeven te betalen voor de lessen, het enige wat ze moeten doen ik om het inschrijfformulier door hun ouders laten ondertekenen en terug te nemen naar school. De eerste les bestond met name uit een kennismaking met de keuken en elkaar Daarnaast een demonstratie waarbij chef Marc de bereiding van allerlei soorten vis demonstreerde. Van kreeft tot platvis. Wat er allemaal werd gemaakt: gefrituurde vis, vis uit de oven, inktvis geroosterd, en kreeft spaghetti. Zeer interessant om te zien! Ik voelde mij zelf alleen niet zo nuttig want naast een uitje snijden en beetje opruimen kon ik bij deze demonstratie les niet veel doen! Zeker omdat ik in deze professionele keuken mijn weg nog niet zo goed kon vinden. Ondanks dit was het een leuke en interessante middag.
Woensdag weer bijles gegeven in de bibliotheek in de stad. De twee mensen die hadden gereserveerd voor de computerles kwamen alleen beiden niet opdagen. Maar daar was de mevrouw die ik al een keer eerdere bijles had gegeven: de mevrouw die op vakantie was geweest bij de rivier. Wat we in anderhalf uur hebben gedaan? Niet meer dan plaatjes zoeken. Het blijft voor haar ontzettend moeilijk om met de muis om te gaan. Het bewegen van de muis naar de juiste positie op het beeldscherm is al een hele opgave maar het klikken is pas echt moeilijk! Om de een of andere reden presteerde deze vrouw het om de muisknop te lang in de drukken en of de muis voor of tijdens het klikken dusdanig te bewegen dat het selecteren van het plaatje niet lukte! Na 1,5 uur oefenen lukte het toch meestal wel om op de juiste manier te klikken.

24 oktober
Forliage part 2. Een nieuwe poging voor de mooiste herfstkleuren. Dit keer met z’n tweeën op stap met een huurauto. Tussen de mooie herfstkleuren door reden we de stad uit naar het noordoosten. Op naar de Pinnacle and Pulpit Rock, een mooi uitzichtpunt op anderhalf uur rijden van Philadelphia. Daar aangekomen bleken we niet de enige te zijn met dit idee: veel auto’s maar gelukkig hoefden we onder weg niet over de mensen te lopen. Wat volgde: een mooie herfstwandeling door het bos met veel mooie herfstkleuren. Af en toe ging het pad stijl om hoog maar later glooiend tot we de Pinnacle bereikten. Een heuvel met een puntige vorm waardoor je mooi kon uitkijken over de omliggende bossen. Tijd voor onze lunch hier, gelukkig konden we nog een leuk plekje bemachtigen met mooi uitzicht! Om de rotspunt cirkelde veel roofvogels, die zich maar moeilijk lieten fotograferen. Wel kregen we op deze koude herfstdag toch nog even gezelschap van de zon maar toen deze ook weer vertrok zijn we weer afgedaald terug naar de auto. Weer terug naar Philadelphia dit keer door het binnenland: door kleine dorpjes op zoek naar een grilrestaurant want van al t wandelen krijg je honger. Na het eten op ons gemakje terug naar Philadelphia met nog eens stop om te tanken. Je merkt s avonds dat mensen anders rijden. Waarschijnlijk hebben ze wat gedronken dus maken sommigen de raarste manoeuvres!

26 oktober
Op naar de free library voor een nieuwe computerbijles sessie. Daar aangekomen een bordje: “computers are down”. Lastig bijles geven zonder computer toch maar even naar binnen. Binnen bleek bijles geven inderdaad niet mogelijk te zijn zo zonder computer. Wel zit een van mijn leerlingen al op mij te wachten. Hij heeft een cadeautje bij van zijn vrouw die ik ook bijles heb gegeven. Een blauw tasje met daarop een lief klein kaartje: “Dear Sophie, Thank you for your patiently teaching”. Het cadeau zelf: grote paarse oorbellen niet echt mijn smaak maar het gebaar is wel heel lief!

27 oktober
Tijd voor de tweede kookcursusdag. Deze keer is chef Marc niet aanwezig maar alleen de sous-chef samen met een auteur van een boek over gezond eten. We maken “stuff on toast”. Dit keer voor mij meer te doen qua begeleiding, want er wordt gesneden door de kinderen en dat vraagt supervisie en begeleiding. Gelukkig weet ik al wat beter de weg in deze keuken. Het resultaat van een middag koken: toast met gekarameliseerde uitjes, geroosterde bloemkool, appel, kaas, spinazie. Heerlijk!

28 oktober
Mijn moeder komt vandaag aan uit Nederland. ‘s Morgens krijg ik een verwarrend berichtje: er is iets met de vlucht dus komt ze niet om 13.15 uur aan maar om 17.50 uur en dit is een vlucht via Londen in plaats van rechtstreeks. Dus arriveert m’n moeder ruim 4 uur later dan gepland veilig in Philadelphia. Wat bleek: ze zou vanuit Brussel met Finnair rechtstreeks naar Philadelphia vliegen, maar bij aankomst op het vliegveld bleek deze vlucht helemaal niet te bestaan! Gelukkig was er een medewerker die de vlucht kosteloos kom omboeken naar Brittisch airways via Londen. Daarnaast kan m’n moeder gelukkig hard lopen, want ze had maar een uurtje om over te stappen in Londen.

29 -30 oktober
Ontdekkingstocht door Philadelphia grotendeels op de fiets. Met op donderdag een tochtje door de buurt en een bezoek aan University City. Het was de bedoeling om samen met Sven te lunchen maar helaas: werk! De meeting van 14 uur bleek een uur vervroegd. ’s Middags een bezoek gebracht aan de Magic Garden, een Gaudi-achtige tuin. Een tuin met muren en trappen volledig met mozaïek bedekt en met fietswielen, beelden etc. Je keek je ogen uit! Daarna bij de Italian Market boodschappen gedaan voor het avondeten. Dus s avonds heerlijke red snapper gegeten, met z’n tweeën want Sven was uitgenodigd om met de professor en assistent professor uit eten te gaan. Minder lekker dan bij ons ;-) spareribs. Maar het was goed voor de politiek en voor de onderlinge verhoudingen!
Vrijdag samen met m’n moeder de inmiddels bekende fietstocht gemaakt naar het natuurgebied hier in de buurt! De herfstkleuren zijn inmiddels ook tot Philadelphia door gedrongen dus het was een prachtige tocht! Halverwege gestopt bij de Green Valley Inn voor een kopje koffie. Prachtige romantische ambiance maar de koffie was niet te drinken. “slootwater” volgens moeders. Daarna in sneltreinvaart (gelukkig wel met wind mee) terug naar Philadelphia, want de fietsen betaal je per uur en t zou toch zonde zijn om 1 minuut te laat te zijn en dan een uur extra te moeten betalen!! ‘s Avonds wederom een culinair hoogstandje door moeder en dochter: gevulde portobello ’s. Met toe pompoentaart.

31 oktober
Een prachtige maar koude zaterdag. Weer met de auto opstap maar dit keer met z’n 3en en naar de kust van New Jersey. Na wat op onthoud want in tegenstelling tot vorige week hadden we dit keer wel een paspoort nodig! Dus moest ik even heen en weer fietsen om m’n paspoort te halen! Daarna snel op weg over een prachtige tolweg richting Cape May, een kustplaatsje in het zuiden van New Jersey op ruim anderhalf uur rijden. Aldaar kaartjes gekocht voor een dolfijnen/walvissen cruise. Daarna nog even tijd voor koffie en het strand. Wel de mooie witte zandstanden van New Jersey kunnen bewonderen maar geen tijd meer voor koffie. Onderweg op de boot heel veel dolfijnen gezien. Naast, voor en onder de boot, die zich maar moeilijk lieten fotograferen. Helaas voor ons geen walvissen gespot. Na de boottocht was het idee om via de “ocean drive” terug te rijden naar Philadelphia. Leuk idee maar bij het zien van de honderden stoplichten die dit zou betekenen zijn we toch maar weer de tolweg op gegaan! Een beetje haast hadden we namelijk wel. Jerry, de professor hier in Philadelphia, had ons uitgenodigd om Halloween bij hem thuis te vieren. Na tevergeefs een aantal rondjes te hebben gereden door de buurt om onze huurauto te parkeren hebben we die toch maar even terug gebracht en zijn daarna op de fiets naar Jerry toe te gaan. Daar troffen we het gezelschap op de stoep van het huis aan. Aan de lopende band kwamen de meest schattige kinderen voorbij voor “trick or treat”. Best een leuk tijdverdrijf, met name onder het genot van een snack en een lekker drankje! Daarna naar binnen voor een warm eten, heerlijk, gemaakt door Mary de vrouw van Jerry. De overige genodigden naast de dochter van Jerry en aantal vrienden waren 2 PHD studenten van Mary, zij is professor verpleegkunde. Na een hapje en een drankje tijd voor afscheid en een toetje in de stad.

1 november
De eerste zondag van de maand dus weer gratis toegang tot de “Barnes foundation”. Het museum met al die Renoirs. Ook voor de tweede keer prachtig. Daarna een kort bezoek aan het Rodin museum om de hoek. Sven had nog wat werk te doen en was al terug gegaan naar het appartement. Na de lunch met z’n tweeën dus nog even op stap naar het centrum en onder andere een bezoek aan de overdekte markthal.
’s Avonds uiteten geweest in een restaurant aan de rand van het centrum “Sotto”. Italiaans. Een klein restaurant met aan de muur wijn kurken en een grote kurkentrekker als decoratie. Bij binnenkomst werd ons gevraagd of we wijn mee hadden genomen. Nadat onze wijnglazen waren meegenomen viel bij mij het kwartje: niet alle restaurants in Pennsylvania hebben een vergunning om alcohol te schenken maar zelf meenemen mag dus wel. Ik had dit opgepikt uit een aflevering van 3 of reis over Philadelphia (Leuk om te kijken, trouwens). Na het voorgerecht te hebben besteld is Sven dus toch maar even wijn gaan halen, al kwam hij niet verder dan cider op zondagavond omdat de “wine and good spirit” op zondagavond dicht is. Het eten was heerlijk trouwens.

2 november
Sven weer aan het werk en wij op stap naar het oude stad van
Philadelphia. Een bezoek aan de liberty bell, de Delaware rivier en het historisch park. Daarna tijd voor een echte “Philly Cheesesteak”. ‘s Middags werden onze wegen even gescheiden want ik had mijn wekelijkse bijles in de bibliotheek en m’n moeder ging zich verdiepen in de geschiedenis van Philadelphia. Mijn bijles klant kwam alleen niet opdagen dus konden we alsnog samen naar de Liberty hall. Althans dat was het plan: vanwege de vele schoolkinderen en het feit dat in de Liberty hall weer het zelfde wordt verteld: de ontstaansgeschiedenis van Amerika, hebben we toch maar van deze toer afgezien.

• 05 November 2015 - 18:11

Suzan Bos:

Ha Fietje,
    Wat een leuke dingen allemaal weer. Na ons Indian summer avontuur in New England snap ik je verrukking over de prachtige herfstkleuren.
    Ik heb uitgerekend dat je inmiddels zo'n 400 Renoirs hebt gezien

• 06 November 2015 - 08:07

Rayaaaatntje:

Hey,

Leuk! Goed dat je de drie op reis no hebt gezien ;)!
    Veel plezier!

RnB

• 06 November 2015 - 14:31

John:

Weer een erg leuk geschreven verslag Fie!!

• 07 November 2015 - 12:51

Japke:

hoi soof,

wat een mooi verhaal weer.echt leuk te lezen wat je allemaal doet en meemaakt.
    ook goed dat jullie zo wordrn opgenomen in samenleving, door uitgenodigd te worden door de lokale bevolking. Sven s baas,collega. zodat je het amerikaanse leven volledig beleeft..
    herl veel plezier nog deze laatste maand alweer.

xx liefs japke