Philadelphia 3 - Reisverslag uit Philadelphia, Verenigde Staten van Sophie Mooij - WaarBenJij.nu Philadelphia 3 - Reisverslag uit Philadelphia, Verenigde Staten van Sophie Mooij - WaarBenJij.nu

Philadelphia 3

Blijf op de hoogte en volg Sophie

22 September 2015 | Verenigde Staten, Philadelphia

Weekend 12-13 september
Geen goed begin van het weekend mijn oorbel spoelde door de gootsteen in de badkamer en helaas geen gereedschap voor handen om ‘m er zelf (door Sven) uit te halen. Daarnaast een gemiste stoeptegel op straat met als gevoel een kapotte knie en een kapot horloge. Eerder was Sven z’n Amerikaanse telefoon kapotgegaan waarschijnlijk een combinatie van slechte fietspaden en het onder in Sven z’n tas zitten voor op de fiets.
Een overwinning voor Sven: een bezoek aan de lokale kapper bij ons om de hoek, bij Bobby. Bobby is groot George Clooney fan en geeft iedereen het liefst de Clooney cut! Maar ze heeft het goed gedaan, Sven z’n haar is weer netjes. Daarnaast zaterdag avond een bezoekje aan de bioscoop in University city gebracht.
Zondag weer een succesje: geen dure telefoon reparatie nodig maar Sven z’n Amerikaanse simkaart kan gewoon in z’n gewone telefoon. Verder zondag een bezoekje gebracht aan South Street: een upcoming buurt aan de zuidkant van het centrum en daarna door naar het oude centrum voor een bezoekje aan de ‘Liberty Bell’ en ‘The reading terminal market’, een overdekte markthal met allerlei marktkraampjes en eettentjes.

Maandag 14 september
Afgelopen maandag stond onze eerste Argentijnse tango les op het programma. Althans voor Sven, ik heb ik het verleden (8 jaar geleden natuurlijk al tango gedanst) maar toch spannend om weer en nu samen met Sven te beginnen. Onze lessen beginnen met 2 bootcamp lessen van 2 en half uur waarbij we de basis van de tango leren! De lessen gaan uit vanuit Penn University, het gezelschap is dan ook erg internationaal! Het leuke van deze lessen is dat er niet alleen gewisseld wordt van partner (is wat minder leuk) maar dat iedereen zowel moet leren leiden als volgen en dat leiden heb ik niet eerder gedaan. Het was een geslaagde avond en we kijken uit naar de rest van de lessen.

15-18 september
Gelukkig komt alles weer op z’n pootjes terecht. Na de hoop al opgegeven te hebben, want het terughalen van mijn oorbel kon alleen geregeld worden doormiddel van een “maintenance request’’ en die aanvraag konden wij als “sub leasers” niet doen. De maintenance man kwam eerst langs zonder gereedschap en liet zich daarna 2 dagen niet zien, maar op eens was het toch geregeld!
Verder was het een redelijk gewone week hier in Philadelphia. Wel is er nieuw op vrijwilligers gebied: na een paar bezoekjes aan de “free library” kan ik deze week beginnen met het geven van computer bijles aan ouderen! Daarnaast nog meer nieuws op werk gebied want waar ik me de afgelopen weken ook mee heb bezig gehouden is het schrijven van een aantal sollicitatiebrieven. En als gevolg daarvan heb ik deze week mijn eerste sollicitatiegesprek! Via Skype, superspannend!
Daarnaast vermaak ik me prima met het door crossen van de stad op de fiets. Het is best leuk fietsen hier in Philadelphia ze hebben langs de rivier een echt fietspad aangelegd en ook op een aantal andere wegen zijn fiets stroken! Toch is het fietsen hier niet zo vanzelfsprekend als in Nederland. Zo zijn de wegen hier een stuk minder van kwaliteit dan in Nederland en dat betekend goed oppassen op kuilen en gaten waar je makkelijk in fietst. Daarnaast willen in de stad de fietsstroken nog wel een wisselen van de linker naar de rechter kant van de weg en andersom. Voordeel is wel dat hier de meeste wegen eenrichtingsverkeer zijn dus dat je ook redelijk veilig aan de linkerkant van de weg kan fietsen. Maar het blijft opletten geblazen met automobilisten die graag op het fietspad parkeren, zomaar uitstappen etc. En daarnaast houden ze hier van toeteren! Het fietsen iets hier anders dan in Nederland maar het blijft een fijn vervoermiddel zeker met het mooie weer hier!
Iets anders wat me bezig houdt: broodbakken! Door het niet lekker, zoete brood hier heb ik besloten om gewoon lekker m’n eigen brood te gaan bakken en dat gaat steeds beter. Lekker bruin brood met zaden en pitten. Gelukkig is de keuken in ons appartement hier voldoende ingericht om te kunnen bakken: een goede oven en cups. Want ze meten hier alles in cups (maatbekertjes) dus geen weegschaal nodig. Daarnaast heb ik ook al een paar keer cake gebakken met behulp van een hele oude mixer die het uitstekend doet. De cake is door een collega van Sven uitgeroepen tot de lekkerste cake die ze in Amerika heeft gegeten! Mijn geheim? Echte boter gebruiken! Had is al gezegd dat dat hier heel duur is? Daarom hebben hier iets wat “shortening” heet. Een soort plantaardige nepboter die naar niets schijnt te smaken.
Nog een andere bijzonder verschijnsel op eetgebied hier: Alles in de supermarkten in het centrum is biologisch. Op zich niets mis mee maar ik twijfel alleen hoe biologisch het allemaal is aangezien alles nog steeds heel lang houdbaar is. Het is alleen wel 2 x zo duur hierdoor, bijzonder zullen we maar zeggen!
Bij Sven verloop het schrijven gestaag. Er is een paper af en aan de volgende wordt hard gewerkt. Daarnaast proberen we elke ochtend te blijven sporten. Dit lukt wat minder goed dan in het begin toen we door de jetlag toch al vroeg wakker waren. Het is toch wel een uitkomst een ‘Gym’ in het gebouw. Na het sporten gaan we (heel Amerikaans) vanuit de kelder met de lift terug omhoog naar ons appartement.

19 september-20 september
Change off plans! Oorspronkelijk zouden we dit weekend naar de kust gaan om te gaan zeevissen. Een collega van Sven is daar helemaal fan van en had ons uitgenodigd om mee te gaan, maar er waren deadlines die roet in het eten gooiden. Misschien ook wel goed want wij hebben onze plannen ook om moeten gooien, met als reden: de Paus. De paus is komend weekend in Philadelphia en wel bij ons om de hoek. Dit betekend dat Philadelphia en zeker onze buurt gaat veranderen in een vesting. Het OV ligt 4 dagen stil, de universiteit is dicht, fietsen zijn niet bereikbaar. Daarnaast komen er hekken om ons gebouw en komt de CIA post vlak naast ons gebouw. We hebben dan ook 2 keuzes voor het komende weekend: voldoende boodschappen inslaan en 4 dagen binnenblijven of de stad uit! De keuze was voor ons niet moeilijk, zeker niet omdat we hier geen officiële huurders zijn en dus niet op de goede lijst staan. Het risico is dus dat we ons gebouw niet meer inkomen. Dus: we gaan de stad uit! Het programma: donderdag ochtend vertrekken richting het noord-westen naar de Niagara Falls en daarna wandelen in het “fingerlake” district. Een leuk vooruitzicht dus heb ik het afgelopen weekend besteed aan het zoeken van leuke Bed and Breakfasts en heeft Sven z’n met succes zijn best gedaan om zijn deadlines te halen.

• 23 September 2015 - 03:30

Mams:

Al bijna 1000 followers! Je wordt binnenkort gevraagd als blogger voor de Volkskrant,vrees ik.
    Spannend en sappig geschreven, hoor, Fie.
    Shortening : ja dat is het slechtste ( = transvet) wat je kunt bedenken. Het is een soort reuzel. Het beroemde Schotse " shortbread" , zeer calorierijk koekje werd oorspronkelijk in het arme Schotland van het meest goedkope vet gebakken.
    Ik hoop dat je nog kooklessen kunt gaan geven in de bibliotheek!
    Geweldig- die tango ,voorafgegaan door bootcamp. Jullie komen als bodybuilders terug.Dapper van Sven om met zo'n achterstand tóch te beginnen.

• 23 September 2015 - 12:17

John:

Wat een ontzettend leuk verslag Fie! Ik verheug me op je brood en cake volgend weekend en ik ga mee sporten. Je hebt inmiddels leuke ideeën voor ons in Philadelphia en misschien straks ook voor ons verblijf bij de Niagara falls. Succes bij je sollicitatie en tot vlg. week. We verheugen ons er erg op bij jullie te zijn. Kus

• 23 September 2015 - 12:40

John:

Sven is er een mogelijkheid bij jullie te squashen? Lijkt me leuk, Thijs heeft onlangs nipt gewonnen, tegen jou moet het toch beter kunnen gaan

• 23 September 2015 - 13:20

Thijs:

Hoi Soof,
    Echt super om te lezen. En klinkt alsof jullie t in elk geval hartstikke goed hebben! Kijk uit naar het volgende stukje!

• 24 September 2015 - 00:16

Suzan:

Fietje,
    Wat leuk allemaal. Hoe Amerkiaans, gewoon 4 dagen je huis niet in en uit voor een man met een rare pet........
    Heb je al een leuke B&B bij Niagara? Ander kan ik je die van ons nog sturen.
    By the way: wintersport is geborkt vandaag. Ook al zin in. Maar eerst komen we lekker nasr jullie.
    Voor vertrek stuur ik je nog onze aankomsttijd op 2 okt (einde dag) en vertrektijd op 5 okt (smo)
    Hoop dat je een leuk programma hebt.
    Wanneer is je soll gesprek? Onwijs gaaf trouwens en stoer via Skype.
    Goed de camera richten anders denken ze dat je een onderkin hebt hahaha.
    Tot over een weekje.
    Kus